DE OMZET IS IN VERGELIJKING MET VORIG JAAR VIER PROCENT GESTEGEN
Storopack, de specialist voor beschermende verpakkingen, heeft het jaar 2016 met een omzetgroei afgesloten. De ondernemingsgroep met maatschappelijke zetel in Metzingen, Duitsland, verwezenlijkte vorig jaar met 2.513 medewerkers een totale omzet van 434 miljoen euro. In vergelijking met het voorgaande jaar komt dat overeen met een toename van 18 miljoen euro en een groei van vier procent, na correctie van de wisselkoerswijzigingen, van vijf procent. Storopack ontwikkelt in de twee afdelingen Molding en Packaging, flexibele en op maat gemaakte beschermende verpakkingenoplossingen, concepten voor verpakkingslijnen en werkplekken alsook technische vormdelen voor verschillende branches.
“Wij zijn zeer tevreden over de ontwikkeling van onze zaken vorig jaar, waar we verder gegaan zijn met onze groeicurve”, zegt Hermann Reichenecker, CEO van Storopack. “Vooral in de industriële landen werden globaal gezien meer producten verpakt en verstuurd. Dat heeft een positief effect gehad op onze omzet. Op dit ogenblik groeien we zelfs sneller dan de markt”. Qua regio’s verwezenlijkten Europa en Noord-Amerika samen ongeveer 85 procent van de totale omzet. De grootste omzetgroei werd vorig jaar gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika met 8,5 resp. 8,8 procent.
Nieuwe vestiging in Australië
Begin 2016 verwierf Storopack 100 procent van de aandelen van de langjarige Australische verkooppartner Intellipack Asia Pacific Pty Ltd. (Intellipack) in Seven Hills bij Sydney, en opende daarmee de eerste vestiging in Oceanië. Eerder had Intellipack, dat sindsdien actief is onder de naam Storopack Australia Pty Ltd., met succes de productlijnen AIRplus® en PAPERplus® van Storopack in Australië en Nieuw-Zeeland verdeeld en geïntegreerde verpakkingssystemen ontwikkeld. “De overname was voor ons een belangrijke stap, omdat wij daarmee onze aanwezigheid op de markt in het Aziatische-Pacific gebied hebben uitgebouwd en we nu nóg korter bij onze klanten in de regio zijn. Dat wij als competente contactpersoon ter plaatse ter beschikking staan, is deel van ons zelfbeeld”, aldus Hermann Reichenecker. Op dit ogenblik telt Storopack in totaal 64 vestigingen in 18 landen.
Focus op de behoeften van de klanten
Ook dit boekjaar houdt Storopack aan de principes vast die de huidige groei mogelijk gemaakt hebben. “De sleutel tot ons succes ligt in de eerste plaats in het feit dat wij ons consequent op de behoeften van onze klanten richten”, aldus Hermann Reichenecker. “Nieuwe producten zoals onze AIRplus® Wrap folie of de ontwikkeling van verpakkingslijnen en concepten voor paktafels, het maakt niet uit, in de afdeling Packaging focussen wij ons altijd op het complete verpakkingsproces van onze klanten, waarvan wij voortdurend de productiviteit optimaliseren. In de afdeling Molding zijn we reeds in 2015 begonnen met ons in de industrietakken van onze klanten te specialiseren om met doorgedreven branchekennis nog beter steun te bieden. Wij gaan verder op de ingeslagen weg.“